10 rokov s Bosonôžkou: Keď vám podnikanie zmení botník aj život

Rozhovor so zakladateľkou o odvahe, hodnotách a rovnováhe medzi podnikaním a životom.

Tento august Bosonôžka oslavuje 10. narodeniny. Z malého nápadu vyrástol jeden z najväčších českých e-shopov s barefoot obuvou.
Za značkou však nestojí len obuv, tabuľky a marže – ale predovšetkým láska, odvaha a veľa práce.
Rozprávali sme sa so zakladateľkou o tom, čo ju táto desaťročná cesta naučila.

 

 

Kedy ste si prvýkrát povedali: „Toto už nie je malý e-shop, toto je skutočná firma“?

Možno keď sme sa museli do dvoch rokov sťahovať do ďalšieho skladu, pretože ten predchádzajúci už doslova praskal vo švíkoch. Ale reálne som si to uvedomila skôr až s príchodom ľudí, ktorí ma začali dopĺňať.

Dovtedy som mala ruky vo všetkom – od nákupu, správy webu, expedície až po komunikáciu so zákazníkmi. A potom mi došlo, že už nie je možné robiť všetko sama, že potrebujem dôverovať ľuďom – a že to nie je slabosť, ale nutnosť.

Znie to romanticky, ale podnikanie býva aj náročné. Čo vás potrápilo?

Tých momentov bolo viac. Najviac ma prekvapilo, aké ťažké je zladiť rast firmy s osobným životom. Dlho som fungovala tak, že som pracovala „po nociach“, keď syn spal. A tiež vzťahy – či už medzi kolegami, alebo s dodávateľmi. Zistila som, že kľúčom nie je byť najväčší, ale predovšetkým férový. Niekedy sme odmietli aj výhodnú spoluprácu, ak nám nesedel prístup druhej strany.

A potom prišiel covid – obdobie, keď sme museli upraviť fungovanie firmy tak, aby sme dodržali všetky opatrenia a zároveň zachovali plynulý chod e-shopu. Paradoxne nás táto skúsenosť posilnila – firma rástla a mohli sme zákazníkom v tejto zložitej dobe ponúknuť pohodlné nakupovanie. Aj kríza tak mala nakoniec pozitívny efekt – a to vďaka tímu aj podpore zákazníkov.

Tento rok oslavujete desať rokov. Čo je podľa vás ten najväčší „neviditeľný“ úspech Bosonôžky?

Napríklad to, že sme si dokázali udržať dôveru ľudí.
Každý, kto si u nás objedná topánky, vie, že urobíme maximum – aby dorazili rýchlo, nákup bol príjemným zážitkom a ak nesadnú, vratky riešime v priemere do 2 dní od doručenia balíka k nám.

A hlavne sme ostali sami sebou. Ani rast, ani krízy, vrátane covidu, nás neoslabili – naopak, posilnili nás. Naša energia a hodnoty sú rovnaké ako na začiatku.

Čo bolo za tých desať rokov najťažšie?

Ustáť rast. Keď sa začalo dariť, museli sme naraz riešiť sklad, systémy, tím, zrýchliť expedíciu a hlavne udržať kvalitu služieb. Vždy sme chceli byť féroví. Keď sa niečo nepodarí, riešime to – rýchlo, slušne, poctivo.

Keď hovoríte o raste – ako ťažké bolo nechať Bosonôžku „dospieť“?

Ťažšie, než som čakala. Nie som typ, ktorý má všetko nalinkované. Veľa vecí sme riešili za pochodu.
Ale prišiel moment, keď som si musela priznať, že to sama neutiahnem. A ak chceme ďalej rásť, musím začať delegovať.

Neznamená to stratiť kontrolu – znamená to mať šikovných ľudí, ktorým môžem dôverovať.

Dnes máme vyše 25 stálych zamestnancov a už sú činnosti, do ktorých sa naozaj nepletiem. A to je úľava.

Čo vás motivuje ísť ďalej?

My nepredávame len topánky. Pomáhame ľuďom vracať sa k prirodzenosti. K jednoduchosti. Nosiť pohodlné a flexibilné topánky je symbol slobody – a to je krásne.

A motivujú nás aj zákazníci. Vracajú sa, odporúčajú nás, píšu nám. To je najväčšia odmena.

Spomenuli ste, že ste sa postupne stiahli z každodennej prevádzky. Čo dnes vo firme robíte najradšej?

Rozhodne výber kolekcií. To ma baví stále – štatistiky, trendy, hľadanie značiek, ktoré tu ešte nie sú, alebo majú potenciál.

A potom stratégia – premýšľam nad tým, kam Bosonôžku ďalej posunúť.

Čo už nerobím? Zákaznícku podporu (smiech). To by ma zničilo. Mám víziu, ale neviem odpovedať na 38. otázku „ktorý model má viac miesta v oblasti prstov“. Našťastie máme skvelých ľudí, ktorí to zvládajú s ľahkosťou a úsmevom.

Je niečo, čo by ste dnes urobili inak?

Nie. Ničoho neľutujem. Boli chyby, krízy, prebdené noci aj zahodené projekty. Ale všetko nás niečo naučilo a posunulo.
Myslím, že najväčšia chyba by bola zostať stáť. Aj to najhoršie rozhodnutie je lepšie ako žiadne.

Čo vám osobne podnikanie dalo? A čo vzalo?

Dalo mi slobodu – a tiež zodpovednosť.
Vzalo mi voľný čas, ale dala som ho rada.

Veľa som sa naučila o sebe. Zvládnem viac, než som si myslela, ale viem aj to, že potrebujem rovnováhu.
Dnes si dávam priestor – bicyklujem, odpočívam, nespím tri hodiny denne.

Bosonôžka je známa tým, že zamestnáva najmä ženy – často mamy. Ako sa vám darí zladiť flexibilitu s prevádzkou?

Toto je téma, na ktorú som naozaj hrdá. Viac ako polovica našich zamestnancov pracuje na skrátený úväzok. Sú to prevažne mamy, ktoré chcú byť poobede s deťmi, alebo potrebujú odísť skôr, lebo škôlka zatvára.

Je to logisticky náročné – plánovanie zmien, odovzdávanie úloh, zabezpečenie chodu firmy s ľuďmi, ktorí tu nie sú celý deň – ale dáva to zmysel. A hlavne, vracia sa nám to – v lojálnosti, precíznosti, vďačnosti.

Verím, že firma má byť miestom, kde sa dá skĺbiť práca a život – nie ich stavať proti sebe.

Aké skúsenosti máte s mamičkami po rodičovskej dovolenke?

Často k nám prichádzajú mamy, ktoré nemohli nájsť prácu s flexibilnou pracovnou dobou alebo kratšími úväzkami.
U nás môžu začať napríklad na 4 hodiny denne a časom si úväzok rozšíriť. Ponúkame aj pozície, kde časť práce možno robiť z domova – napríklad administratíva či zákaznícka podpora.

Kľúčové je, že rozumieme individuálnym potrebám našich zamestnankýň a prispôsobujeme podmienky podľa toho, čo je pre ne možné.

Nespomalí to rast firmy?

Naopak. Možno to spomalí niektoré procesy, ale dlhodobo nás to posilňuje. Máme stabilný tím, ktorý sa príliš nemení – skôr sa rozširuje. Keď viete, že ľudia chcú zostať a vracajú to vo výkone, viete, že to celé drží pokope.

Zuzka, v posledných rokoch ste viackrát odmietli mediálne vystúpenia či verejné akcie. Prečo?

Úplne úprimne? Nie som typ, ktorý chce byť vidieť. Viac ako rozhovory mám rada ticho, pokoj, prácu za monitorom alebo s tímom.

Nikdy som nechcela stavať značku na sebe. Bosonôžka má stáť sama za seba – vďaka ľuďom, zákazníkom, myšlienke prirodzenej chôdze. Samozrejme, chápem, že dnes je príbeh zakladateľa „marketingové zlato“, ale mne je prirodzenejšie nechať prehovoriť tím, zákazníkov a samotný produkt.

A rovnako pristupujem aj k súkromiu svojho syna – nezapájam ho do práce, neukazujem ho na sociálnych sieťach. Chcem chrániť jeho súkromie a nechať ho, aby sa sám, keď vyrastie, rozhodol, či a ako chce byť viditeľný. Radšej ho vediem k tomu, aby spoznával reálny svet.

Napriek tomu – váš príbeh inšpiruje. Nechcete byť aspoň tichou ambasádorkou toho, že sa dá podnikať inak?

Ak môj príbeh niekomu pomôže – napríklad mame na materskej, ktorá má nápad a bojí sa začať – budem rada.
Len nepotrebujem byť na titulke časopisu. Radšej pripravím dobre fungujúci web. Chcem ukázať, že za každým „úspechom“ je veľa obyčajnej práce, neistoty a rozhodnutí, ktoré niekedy vyjdú a niekedy nie.

Čo plánujete do ďalších rokov?

Chceme rásť – ale zdravo. Rozširujeme sortiment, pripravujeme vlastné produkty a mierime za hranice.
Zároveň chceme zostať verní sebe a byť e-shopom s ľudským prístupom.

A posledná otázka – čo by ste chceli odkázať zákazníkom?

Ďakujeme. Úprimne. Každá objednávka, recenzia, odporúčanie – to všetko je pre nás palivo.
Desať rokov sme tu vďaka vám a veríme, že spolu prejdeme ešte poriadny kus cesty. Najlepšie v pohodlných topánkach od nás.

A na úplný záver mám prosbu – máte pre nás tip alebo spätnú väzbu?
Budeme radi, ak nám napíšete, čo vám u nás chýba, čo by sme mohli zlepšiť alebo aký sortiment by ste privítali. Len vďaka vašim podnetom sa môžeme posúvať ďalej a robiť Bosonôžku lepšou pre každého z vás.